Toyota, Honda, Suzuki ... (7.8.9)


Per evitar accidents, [Toyota] va retirar prop de nou milions de cotxes a tot el món.
(...) Però el cas de Toyota no és un aïllat. Ha estat un més en la cascada d'empreses nipones amb problemes i caigudes en desgràcia, tacant així l’excel·lent reputació del país en el referent al control de qualitat.
(...) Al mateix temps, Honda, (...) està retirant 646.000 vehicles del mercat mundial per un interruptor de finestra defectuós. I Suzuki ha començat a fer el mateix amb 430.000 camionetes a Japó per resoldre un defecte en el sistema d'aire condicionat el qual pot causar un incendi. (...)
La promesa a EUA de Toyoda de crear un grup d’assessorament de qualitat, "compost per reconeguts experts d'EUA i de tot el món per assegurar que no prenguem decisions equivocades", senyala la fi d'una època. La d'aquells empresaris japonesos (...) que van conquerir EUA i Europa fa trenta anys.
Isidre Ambrós, La arrogancia hace tambalear a las grandes empresas japonesas, La Vanguardia  1-03-2010.